جشن ها و آداب و رسوم ایرانی در متون نثر فارسی تا قرن پنجم هجری قمری
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علامه طباطبایی - دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی
- نویسنده صدیقه حسین آبادی
- استاد راهنما اورنگ ایزدی معصومه موسایی باغستانی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1389
چکیده
جشن های ایرانی، از دیرباز مورد توجه نویسندگان و شاعران کهن، قرار داشته است. اینکه این آیین ها، که گاهی مقدس و دینی، و گاهی ملی و میهنی نمود پیدا می کنند، به چه صورت در میان اقشار مخلتف جامعه ایران، از روزگاران دور تا کنون، اجرا می شده و می شود، موضوع بسیار گسترده ای است؛ اگر کسی بخواهد، در متون نظم و نثر، از کهن ترین آنها تا جدیدترین شان، موضوع جشن های ایرانی، تنها جشن های «ایرانی» و آداب و رسوم مربوط به آن ها را مورد بررسی همه جانبه قرار دهد، چه بسا سالیان سال به طول خواهد انجامید. تلاش نگارنده در این پژوهش، بر آن بوده است تا از لابلای اوراق «متون نثر فارسی تا قرن پنجم هجری»، جشن های ایرانی و آداب و رسوم مخصوص آنها را بیرون آورد و معرفی کند. ترس از آنکه گستردگی موضوع، از دقت پژوهش بکاهد، موجب شد به همین دوره زمانی بسنده شود. این پژوهش در شش فصل سامان گرفته است: در فصل اول، کلیات پژوهش و سپس در فصل دوم؛ گاهشماری ایرانی، از دیرباز تا عصر حاضر بررسی و تحقیق شده است. در فصل سوم، گاهنبارها بررسی و تحلیل شده و در فصل چهارم، جشن های سالانه شامل نوروز، مهرگان و سده، با مراجعه به متون ادب فارسی بررسی شده است. در فصل پنجم جشن های ماهانه که در ایران پیش از اسلام و گاه تا پس از اسلام، مورد توجه بوده اند، بررسی شده اند. فصل ششم به بنیانگذاران برخی آداب و رسوم اختصاص داده شده است.
منابع مشابه
بررسی آداب و رسوم خانقاهی در متون منثور متصوفه تا قرن هفتم هجری
At the early period of mysticism, Sufis gradually, under guidence of the outstanding masters, set up Khanqah as their largest and the most societal institution. After stability of Sufism, Khanqah in Islamic-Iranian mysticism turned into a center both of gathering of scholars, Sufis and of training their disciples. Khanqāh played a key role in the education, training, and development of the foll...
متن کاملبررسی آداب و رسوم خانقاهی در متون منثور متصوفه تا قرن هفتم هجری
در دورههای اولیه تشکیل تصوف بتدریج صوفیان با محوریت مشایخ برجسته، خانقاهها را به عنوان بزرگترین و گستردهترین نهاد اجتماعی متصوفه تشکیل دادند. پس از تثبیت تصوف، خانقاه در عرفان اسلامی- ایرانی به عنوان جایگاه تجمع مشایخ و صوفیان و در نتیجه تربیت مریدان قرار گرفت. خانقاهها نقش و اهمیت بسزایی در پرورش، تربیت و تکامل مریدان داشتند. از آنجا که برای زندگی مسالمتآمیز گروهی، رعایت آداب و مقرراتی خ...
متن کاملبررسی و تحلیل مبحث رؤیت و مشاهده و مکاشفه در اساطیر و عرفان ( با توجّه به متون برگزیدۀ نثر فارسی تا قرن هفتم هجری قمری )
تجلّی و تأثیر اسطوره از جهات گوناگون در زمینه های مختلف زندگی انسان پس از عصر اساطیری، امری است اجتناب ناپذیر. در این مقاله تلاش شده است تا با توجّه به شناخت اسطوره و آیین و عرفان، به یافتن تجلّی و تشابه محسوس و نامحسوس مقولۀ مشاهده و مکاشفه در اساطیر و آیینهای آن و متون برگزیدهء نثر عرفانی فارسی تا قرن هفتم هجری قمری پرداخته شود. تجلّیها و تشابهات مبحث رؤیت و مشاهده و مکاشفه که میان دو مقولهء ا...
متن کاملامام علی(ع) در متون صوفیه (با تأکید بر متون تصوف تا قرن پنجم قمری)
سیمای امام علی(ع) در تألیفات صوفیه بازتاب یافته است و بر این اساس میتوان متون تصوف را جزو منابع شناخت حضرت بهشمار آورد. در این مقاله با تأکید بر چهار عامل تأثیرگذار در ذهنیت صوفیه نسبت به امام علی(ع)، کوشش شده است تا تصویر ایشان از حضرت بررسی شود. این چهار عامل عبارتند از: الف- اوصاف شخصیِ امام علی(ع) در روایات و احادیث مورد استفادة صوفیه که اغلب ماخوذ از منابع سنی هستند. ب- نسبت امام علی(ع) ب...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علامه طباطبایی - دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023